År 1226


Alanyas skeppsvarv färdigställdes år 1226 av Sultanen Alaaddin Keykubat och består av 5 dockor.

När vi stod nere i hamnen i mörkret, så hörde man vattnet klucka mot stenarna. 
Alldeles mörkt runtomkring och en bit ut i vattnet såg man dessa 5 dockor härligt upplysta. Ett läckert intryck kvällstid och här var kameran tvungen att komma upp ur väskan:)



En bit ifrån där vi satt finns Alanyas röda torn. En av Alanyas mest välkända symboler. Tornet är 33 meter högt och har 5 våningar. Röda tornet stod klart år 1226.
 
Här tog jag en bild på Serkan vid kvällstid nedanför Röda tornet.



Röda tornet dagstid. Denna dag tog vi oss upp till Alanyas borg. Som ligger 250 meter över havet. Utsikten ifrån Borgen är storslagen. Denna dag när vi vandrade iväg så var det en riktigt het dag. Vi tog en taxi upp, inte en chans att vi hade orkat ta oss dit upp till fots!


Kommentarer
Postat av: jeanette

Bara en liten bit bort från borgen bodde min stora tjej i 6 månader år 2000 och 2001 när hon jobbade på Bistro Bellman som bartender.

2009-11-12 @ 13:07:37
URL: http://snackalagom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Jag vill gärna veta ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Lämna gärna din bloggadress här, så jag kan kika in hos dig:

Vad kul att du vill lämna en liten kommentar:

Trackback
RSS 2.0