Möt vår nya familjemedlem :))

Inget namn och könet är tveksamt. Namnförslag mottages väldigt gärna :)

Katten är en blandras mellan Maine Coon och Norsk skogskatt.

Äntligen Mikaela *nysydda barnplagg*

Här kommer kläderna på bild som jag egentligen skulle lagt upp innan jag reste iväg.

Men för mycket som skulle hinnas med, så här kommer bilderna en aning försenad. Kläderna postas idag och den olivgröna troll tröjan, den blev jag klar med igår kväll.

Som ursäkt för förseningen så får du denna tröjan och jag hoppas att den kompenserar din extra väntan på kläderna. Jag bjuder även på frakten vid din nästa beställning. Jag hoppas goa Mio kommer att trivas i kläderna.

Här har Michayla kombinerat den fräcka djungeltröjan med ett par cirkelformade velour byxor. En kombination som jag aldrig har tänkt på, men som blev himla läckert!!!

Helt nytt tyg, olivfärgad med små svarta troll. Detta tyg finns även i en aubergine färg. Båda tygerna har matchande en färgad velour.

Husvagns och stjärnset i tuskost och svart.

Allt åker med dagens post och jag gissar på att de kommer fram imorgon.

Besök gärna min hemsida : SveaMys
Här kan man kika runt på kläderna jag sytt och även beställa.

Följ med till "Raz Muhammed" Egyptens Nationalpark

Vår första utflykt i Egypten gjorde vi redan efter 2 dagar. En båttur till Raz Muhammed, Egyptens nationalpark.
En härlig tur på blått och turkosfärgat vatten. Vatten temperaturen i havet låg runt 24 grader och det var riktigt skönt.

Med buss till marinan tar det 20 minuter.

Vår väldigt snälle kapten med glimten i ögat :)
När sonen och dottern somnade en stund, passade han dem. Medan gubben och jag gav oss iväg på en liten snorklingtur tillsammans.

Melisa älskade att busa runt på övre däck :)

Gubben och sonen på väg ut. Första snorkel stoppet av tre.

Kunde inte motstå att fotogafera ögonblicket då gubben min snorklade. Gubben längst i mitten av bilden, omgiven av denna underbart vackra natur :)

Serkan på väg tillbaka efter första snorklingen.

En glad gubbe tillbaka från första snorklingen :)

Serkan njuter av den vackra naturen och färgerna är otroliga !!!

En ny vik att besöka för att snorkla ännu en gång :)

Melisa poserar lite innan hon och jag gav oss iväg på en snorkling tur. När hon hörde ordet fisk/fish, höll hon benen ovanför vatten ytan :)

Skall man besöka Egypten tycker jag abslout att man skall besöka Raz Muhammed. Inte via buss eller taxi utan via båt. Det ger en mycket mer när det gäller utsikten och en båttur fläktar utan AC ;)

Vad som är viktigt i Egypten är dricksen. Som faktiskt blir ganska tjatigt till slut när man gjort dessa utflykter. En svensk krona blir 0,75 egyptiska pund.

Detta var vår första utflykt, jag kommer att berätta om Alabaster mosken och visa härliga bilder från insidan och utdsidan.Även skriva lite historia om vilken slakt som ägde rum inne i mosken.

Vi besökte insidan av pyramiden i Kairo, där jag fotograferade sakrofagen som egentligen inte tilläts. Men en ivrig gammal arabisk man, sa åt mig att fotogafera och då var jag inte sen med att ta upp kameran iheller. Varför han gjorde det får ni veta i nästa inlägg:)

Allergisk Reaktion av en snödriva?!

En *goo* nyvaken tös, som precis sovit middag så gott i sin vagn :)
Den sköna värmen i Egyptens "Sharm El Sheijk" och ett kluckande vatten i bakgrunden, kan få vilken 3 -åring som helst att sova gott.

Inget bloggande igår, då tjejen fick en ordentlig allergisk chock efter att fallit med händerna i en smutsig snödriva. Svullna och aggresivt röda händer och något mindre svullna fötter. En massa prickar och en del var större fläckar på rygg, armhålor, underarmar, undersidan av låren och på benen fick oss att besöka jourläkarcentralen.

10 Bricanyltabletter och några klunkar Tavegyl och sedan ytterligare en väntan på 30 minuter, innan vi fick dra oss hemåt igen. När hon vaknade idag hade det mesta försvunnit och bleknat. Men en tesked Aerius fick hon snällt svälja ner idag. En medicin som vi skall ha hemma ifall det skulle blossa upp igen.

Sinai Berget

Jag skrev i mitt förra inlägg om Sinai Berget som vi flög över på väg mot Sharm El Sheijk.
Här kommer en Iphone bild, taget ifrån mitt flygplans fönster. Prickarna högst upp på höger sida är ett skitigt fönster:)

För er som undrar vad Sinai bergen är eller känner igen namnet på berget men inte riktigt kan sätta sitt finger på var man hört det namnet ifrån. Så är det här Moses ledde Israels folk över Sinai halvön, på väg mot Kanaan. Efter 3 månaders vandring mötte han gud på Berget Sinai.Det var här Moses mottog de 10 budorden.

Detta är även en utflykt som jag och gubben gärna vill göra, vid ett annat tillfälle.

*Shores Golden*

Första bilden vid hotellets pool när solen gått ner, Serkan myser för fulla muggar.

Innan vi kom fram till hotellet passade Egyptens president på att passera oss, just när vi var där med vår buss. Vilket innebar en väntan på 30 minuter extra för oss. All trafik skulle stå still tills alla bilar som färdades tillsammans med presidenten passerat.

Nyincheckade på hotellet, satte vi oss nere vid poolen för att få i oss lite mat. De hade teatime framtill klockan var 18.30, så den hann vi precis med.

Vi reste med Solresor och bodde på ett 4 - stjärnigt hotell som heter "Shores Golden". Ett mycket fint hotell som lätt kunnat haft 5 stjärnor istället för 4. 2 VÄLDIGT stora pooler där den ena var mer en relax pool och inte uppvärmd. Medan den andra poolen var lite mer fartfylld med musik och underhållning, hade en del av poolen uppvärmd med jacuzzi:)

Men när man befinner sig i Sharm El Sheijk är inte poolerna ett dugg viktiga. Man tillbringar nästan all sol och bad tid nere vid stranden. Där korallerna och fiskarna finns:)

På eftermiddagen såg den större poolen så här fridfull ut.

Serkan, min 12-åriga son gillade poolen och röda havet lika mycket.

En drömresa

Jag och Melisa på Sturup flygplats, strax innan vi skulle boarda planet.

Efter att ha varit 15 år som ett gift par, var det för oss viktigt att fira den på en av de platser som vi länge velat besöka. Både jag och gubben är väldigt intresserade av den Egyptiska historien som sträcker sig flera tusen år bakåt i tiden. Där en hel del av historien fortfarande finns kvar som sevärdigheter.

Att göra en resa ner till Egypten var en väldigt pirrig känsla i magen. Men den riktiga pirriga känslan kom först när vi flög över Sinai bergen. Jisses kan jag bara säga vilken känsla man hade i magen :O

Smilet som man fick på sina läppar syntes nog lång väga:)

Bild taget från flyplans fönstret när vi färdats halvvägs, ca 2 ½ timme.

Önskar er alla en underbar julhelg

Med denna härliga bild Önskar jag er alla en underbar julhelg, här ger Melisa tomten/tomtemor en mysig julkram :)

Jag återkommer lite senare under dagen med en uppdatering med både bilder och text från vår resa till Egyptens, Sharm El Sheijk och Kairo/Giza.

*LusseLelle* 11 nätter före jul...

Melisa med sin dagis bästis Angelina * två söta pepparkaks tjejer*

Jaha, då närmar vi oss julafton med stormsteg. Imorse steg vi upp kl. 06.15 för att förbereda Melisa inför morgonens lussefirande på dagis. Hon har redan testat pepparkakskläderna, men idag skulle de invigas ordentligt.

Förra årest lussefirande på dagis blev ju aldrig riktigt av. När dagisbarnen ställt sig fint på rad och skulle sjunga julsångerna, sprang Melisa snabbt till mig och hoppade upp i famnen. Varför skulle hon stå där framme när man kunde mysa i mammas famn och se sina dagiskompisar sjunga julsånger? :)

Idag följde storasyrrorna med, så nog skulle hon visa att hon kunse stå därframme och sjunga julånger. Melisa var JÄTTEduktig! Hon sjöng med i varenda sång och smilade not oss. Men mitt i blinka lilla stjärna så ljöd brandlarmet. Alla fick spriinga ut......

Men efter ett tag fick vi alla gå tillbaka igen. Sitta ner och njuta av de sista julsångerna innan det blev lussebullar med pepperkakor. Som vi visserligen redan hade börjat tugga på i smyg :D Mös lite grann med min lilla pepparkaks tjej innan vi lämnade henne kvar på dagis.

Äckel päckel

Ja fy och usch "äckel päckel" säger jag. Melisa biter naglarna för fulla muggar. Titt som tätt har hon fingrarna i munnen och biter på sina naglar. Visserligen finns en positiv sak med detta, om man nu kan hitta något. Jag slipper klippa naglarna. Men nu kommer hon och säger till mig att det gör ont i fingret.

Inte så konstigt när hon biter så mycket på naglarna. Till slut finns där liksom inget mer att bita av....
Jag har bestämt mig!!!
Idag skall jag kila in på apoteket för att se ifall de fortfarande säljer "Stopp & Väx".

Väl värt ett försök i varje fall :)
Har någon nagelbitare eller föredetta ett annat tips så tar jag tacksamt emot det.

Lussebullar

Igår kväll dukade jag fram nybakade lussebullar. Årets första julbak med saffran.
Inte klokt vad dyr saffran är. Betalade 75 kr för 1 gram!!!

Men när man väl börjat tugga på den första lussebullen, så glömde man fort bort priset på saffran.
Lussebullen var såååå himla go :)
En bild på mina lussebullar...

Två nysydda set på väg

Nu Åsa, äntligen har tröjorna blivit ihopsydda och fått sina namnlappar.
På måndag postas de och förhoppningsvis når de dig redan på tidagen.

Hoppas kläderna sitter bra på lillprinsen och prinsessan :)

Sliten !

Melisas ÄCKLIGA medicin, som hon kallar den.

Ja inte är jag trött och sliten av att vara på jobb och arbeta, utan känner mig sliten härhemma. Viruset har verkligen velat härja hos oss.
Speciellt på lilla Melisa nu som fortfarande är hostig, snuvig(väldigt täppt i näsan) och har ont i sina öron.

Näs sprayen hjälper till lite grann och Kåvepeninen lär väl snart ta bort det onda i hennes öron. Att få öroninflammation gör jätteont, sedan att få det i båda öronen*usch*....
Jag måste säga att det är med vemod jag tar mig till jobb idag, men känner att jag måste. Melisas ögon är röda och trötta och hon vill helst ha mamma hemma och jag vill vara med henne. Men nu har jag redan missat 3 dagar som jag själv varit sjuk och nu 2 dagar som jag *vabat* för Melisa.

Så man känner att man måste ta sig till jobb!
Myskvällen får gubben ta, med högläsning och mys i sängen. Jag ÄLSKAR den biten ....

Nä dags att resa sig, får ge henne dagens sista pencillindos innan jag kilar iväg.