Nu har jag fått första vaccinations dosen mot svininfluensan!


På väg mot UMAS(Malmös universitets sjukhus), klockan närmar sig 13.30.
Ingång 94 G skulle vårdpersonalen infinna sig för att få sin spruta.

                                                    PÅ VÄG IN

                         


     Med mig i väskan hade jag denna lappen ifylld. Alla 3 svarsfrågorna hade jag kryssat i NEJ.

                            

                                           Denna lapp var uppsatt inne i trappan.

                          

Med bestämda steg gick jag in bakom denna glasdörr(undre bilden),vidare in genom en stor korridor, följt av en stor sal. 

                                             NU FANNS DET INGEN ÅTERVÄNDO

I salen fanns det uppsatta skynken för att man skulle få lite privacy, när man får själva sticket i armen. På golvet var det markerat med pilar och olika nummer. Totalt 6 nummer, man kunde ställa sig bakom vilket nummer som helst och bilda en kö.

Men någon längre kö hann det aldrig bli. Själva överräckningen av lappen samt id koll, spritning på armen och sticket tog typ 3 minuter.

                          

Eftersom jag reagerat på en influensa spruta för många år sedan, (jag fick influensa efter att tagit sprutan), så tyckte de att jag skulle sitta ner en kvart innan jag fick gå. Bredvid mig satt en kvinna som var väldigt allergisk mot en massa olika saker. Minns inte allt hon sa, men hon skulle stanna kvar en halvtimme. Hon fick samma reaktion som jag, den vanligaste: Spänningar runt själva sticket.

På min vänstra sida satt en annan kvinna, hon hade reagerat på en magnecyl och blivit riktigt illa däran,för ett tag sedan. Hon fick samma reaktion som oss två men även lite spänningar i nacken. Hon fick också gå efter en kvart.

                      


Här är jag efter sticket, med ett litet sött plåster på överarmen. Öm är jag runt sticket och det ömmar när jag rör armen. Men inga andra biverkningar har jag känt av. Tänkte faktiskt ta en Panodil i förebyggande syfte, samt lite mot ömheten i armen. I morgon skall jag ta lillfia till Bvc, hon har precis fyllt 3 år och har fått en lapp från Bvc om att få influensavaccinet.

Men ville vänta med henne, för att se hur jag själv reagerar innan hon får den. Än så länge är det frid och fröjd...

(Alla bilder är tagna med min sonyericson C905)

Kommentarer
Postat av: Petra

Jag är inte rädd för sprutor alls, men det är just biverkningarna som jag är rädd för. Kusin är gravid, men hon ska inte ta, fast hon är i rsikzon.

Vi ska ta eftersom inte lInus kan ta någon spruta. Vi vill ju inte göra det värre för honom.

Skönt att läsa att allt gick bra ändå.

Kram

2009-10-13 @ 17:45:49
URL: http://pepa77.wordpress.com
Postat av: emma

Vilken fin blogg :) Allt bra?

2009-10-13 @ 20:44:37
URL: http://rosaapantern.blogg.se/
Postat av: Elle

Hur funkar det egentligen? Får man kallelse eller måste man säga till själv att man vill vaccinera sej?

2009-10-13 @ 20:58:54
URL: http://ellec.blogg.se/
Postat av: Elle

Hur funkar det egentligen? Får man kallelse eller måste man säga till själv att man vill vaccinera sej?

2009-10-13 @ 20:59:08
URL: http://ellec.blogg.se/
Postat av: Kraaam/Åsa

Jättebra inlägg för oss oroliga.

Jag vill ta...ska nog ta sprutan oxåå eftersom jag är i riskzonen men känner som du att jag vill ta först och vänta och se om barnen ska få samma sedan....

2009-10-13 @ 22:00:18
URL: http://kraaam.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Jag vill gärna veta ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Lämna gärna din bloggadress här, så jag kan kika in hos dig:

Vad kul att du vill lämna en liten kommentar:

Trackback
RSS 2.0