Vågar man?På tisdag är det dags att ta influensa sprutan!


Ja nu är det ett jäkla velande, för jag har ju sagt till jobb att jag skall ta sprutan.
Men jag vetitusan NU!!??

                                               

Pratade med min ena arbetskollega på telefon för en stund sedan. Hon skall INTE ta sprutan, hennes dotter som har barn i åldrarna med min minsta dotter, de skall INTE ta sprutan.
Medan min väninna som har 7 barn, där skall alla ta sprutan!

Hon väntar sitt 8:e barn och vet inte hur de gör än med gravida, men uppmanas de att ta den. Då skulle hon minsann också ta sprutan.

Så här är läget i min familj: Gubben tänker INTE ta den! Äldsta dottern Ayla på 18 år, skall INTE ta den. Hon fyllde i lappen i skolan, undertecknade och lämnade in. Här frågade hon inte mig, utan detta ville hon bestämma själv. Visserligen ett moget beslut att bestämma själv, men var det ett rätt val?

Inte en aning!!

Äldsta sonen som snart fyller 16 år, fyllde i allt på lappen, han kryssade även i rutan NEJ jag vill inte ha sprutan! Jag frågade varför och då sa han att han gillar inte sprutor"sprutskräck"! Jag signerade hans lapp och ändrade inget av det han fyllt i.

Men nu drar det verkligen ihop sig här!! På tisdag skall jag infinna mig på UMAS för att få influensa vaccinet. Melisa har fått en lapp från Bvc, att under veckan som kommer är det dropin mellan månd-fredag för att få sitt vaccin.

Vecka 45 är det sagt att min 12 åring och 14 åring skall få sina vaccineringar.
Nu tänker jag en massa: Den första tanken är biverkningar!! Ok om man bara får lätt feber och lite rodnad efter själva vaccinering.
Men det andra folk och tidningar pratar/skriver om : Nervskador, cancer, MS, konstant huvuvärk, invaliditet och att man kan hamna i koma!! Hur väl stämmer det? Är det hörsägen eller undanhållen fakta?

Ja jag vet inte och är man en dålig mamma som låter dem ta vaccinet eller en dålig mamma som inte vill att barnen skall vaccineras? Ja inte vet jag det iheller, men som sagt ett beslut måste tas innan tisdag.

                                  HUR TÄNKER NI GÖRA OCH VARFÖR?

Kommentarer
Postat av: Petra

sÅNA biverkningar har jag inte hört talas om. Usch... Gubben vill att vi alla ska ta, men jag vet inte jag... Tänk om barnen blir riktigt dåliga av sprutan..`????

2009-10-10 @ 19:24:55
URL: http://pepa77.wordpress.com
Postat av: Kristina

Johanna får ju influensavaccin varje år så hon slipper inte undan nu heller. Och själv har jag också börjat ta vaccin varje år, främst av den orsaken att jag inte vill smitta Johanna om jag blir sjuk. Hade jag inte haft henne hade jag struntat i vaccineringen.

Tror inte årets influensa är värre än någon annan influensa, känns som det hela är lite uppförstorat..

2009-10-10 @ 20:57:50
URL: http://johannas-mamma.babyblogg.se
Postat av: Kraaam/Åsa

Hej hej - skickade några filer nu till dig via mailen - hoppas det är rätt adress och att det kommit fram.

(SveaMys logga)

2009-10-11 @ 11:05:01
URL: http://kraaam.bloggspace.se
Postat av: Katarina

Detta är nog bara något man gör hur man själv känner för. Och inte lyssna på andra.

Philip måste ju få ta den, jag ska ta den eftersom jag har legat med influensa 2 år i rad. Sen tar inte de andra. Men som sagt vad. Många kompisar säger att de inte ska ta och tala neg om sprutan. Jag tar den för jag känner att jag vill o ev behöver. Skulle nog ta den även om Philip inte var så pass sjuk som han är. Så gå efter din känsla

2009-10-11 @ 13:15:18
URL: http://ina73.blogspot.com
Postat av: lisa

jag ska inte vaccinera mig eftersom jag håller på att ta gardasil sprutorna mot livmoderhalscancer och tydligen får inte vaccinen krocka.

men jag är praktiskt taget aldrig sjuk och motionerar så jag tror inte det skulle bli så farligt om jag fick influensan. ;)



ps. jätte söt header!

2009-10-11 @ 13:40:15
URL: http://ssouldier.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tänker ta sprutan. Tillhör två riskgrupper så det är nog bäst.

2009-10-11 @ 18:42:59
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Får min spruta 8.30 imorrn, ungarna får sina i skolan (3 av 4 barn tillhör ju riskgrupper) och Zazza ska få sin den 20/10. Mycket av det du hör är BS, lite drygt 20 000 personer dör varje år i vanlig influensa och hur många har dött av denne ???? 600 ??? Visserligen brukar jag inte vaccinera mej mot den vanliga men nångång så ska man väl göra det? Det är i mångt och mycket samma biverkningar av den vanliga influensavaccinationen. Tycker att du ska göra det som känns bäst för dej helt enkelt. Själv har jag haft influensa 4 ggr i mitt liv och fy attans vad sjuk jag har varit urk nu är det 8 år sedan sist så det känns som om det är min tur snart igen ... alltså tar jag vaccinet haha mest för att jag inte vill smitta barnen.

2009-10-12 @ 19:14:48
URL: http://www.galenmama.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Jag vill gärna veta ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Lämna gärna din bloggadress här, så jag kan kika in hos dig:

Vad kul att du vill lämna en liten kommentar:

Trackback
RSS 2.0