Egypten souvenirer


Nu har det gått ca 7 veckor sedan vi landade i Sturup i ett skånskt vinterlandskap ifrån ett varmt Sharm El Sheijk. Vi bytte ut sommarkläder mot vinterkläder och *peppar peppar* har vi haft tur att inte få någon förkylning efter hemkomsten.

Idag tog jag fram kameran och fotograferade lite. Jag tänkte visa en del av våra souvenirer som vi hade med oss från Egypten.

Vårt första inköp var detta helt underbara halsband som jag inte kunde ta ögonen ifrån. Den var ett *måste ha*objekt :)
Nefertiti gjord i silver, doppad i vitguld och med vackra egyptiska stenar, Turkos på huvud och hals. Mina döttrar fick ett likadant smycke men med mörkblå och röd sten istället för Turkos.

           
Nefertiti betyder den sköna är kommen. Hon är mest känd för sin skönhet och är en av de mest avbildade kungligheterna. Tutamkhamun är den farao som dog endast 19 år gammal och är mest känd för guldskatterna som hittades i hans orörda gravkammare. Nefertiti var hans faster. Lite historia:)

    

Denna träfigur köpte vi nere i Kairo vid pyramiderna. Han sitter överst på bokhyllan och har en fin utsikt:) 
Vi köpte även en kattfigur till min bror och en väktare till min mamma och bonuspappa. Vid pyramiderna kan man pruta på rejält. Skäms inte om du prutar 70% av summan de först säger till er. Jag skäms inte ett dugg när jag prutar :D

De är ittriga och väldigt närgångna, men vill de ha nått sålt till mig, fick de allt sänka priserna!!!

                       
                           

                        


Dessa tre bilder på souvenirer ovanför prutade jag åt min gubbe. Han lämnade affären och jag stod kvar och prutade på i säkert 45 minuter. Jisses här kan jag lova att jag blev svettig*hahaha*. Mannen i affären ville ha 500 egyptiska pund för de två stående figurerna. Men efterhand kom de 3 pyramiderna och sfinxen med i summan. Men hallå där, 500 egyptiska pund är mer än svenska 500 kronor. Så mycket ville jag inte ge :O

Jag gick nöjd ut från affären med alla dessa grejer efter att gett honom 200 egyptiska pund ett tuggummi och en svensk guldpeng. Jag var så JÄKLA stolt efteråt.

Så här säger de i Egypten: Om du lämnar affären och säljaren ler när du går, då har du inte gjort en bra affär. Men däremot är han förbannad då har du gjort ett klipp! När jag var på väg ut ur affären så ville han först att min son skulle ta en bild på han och mig med sin mobil. Visst det bjöd jag på, men jag undrar vad han skulle med bilden till?!!

Jag smilade inte direkt på bilden, han kanske skulle mms:a iväg bilden och säga att jag är en turist de skall se upp för. *PRuTFARA* ;) Säljaren såg varken glad eller arg ut, lite dyster *hmmm*.....



             Ett vackert fotoalbum ville jag ha med hem.



  En kopp var ju bara ett måste, denna tyckte jag var så himla fin :)


Detta silversmycke prutade min son Serkan på. Han lyckades få det pris han ville ha.
Gubben som ägde affären sa att han kunde bli en lika bra prutare som sin mamma.

                           *You just need to practise*

Min äldsta son fick en gåva från oss som jag tyckte var så himla cool. Jag lovar att ta en bild och visa upp den också. Samt Melisas Alladin skor :)

Kommentarer
Postat av: Kraaam/Åsa

Du snälla fina människa.

Tack för kommentaren hos mig som var såååå värmande.



Du visar upp verkliga vackra ting från Egypten. Så roligt att få ha kvar och minnas tillbaka var när och hur man köpte det.



Kram till dig från mig!!

2010-02-11 @ 13:21:48
URL: http://kraaam.bloggspace.se
Postat av: Petra

Åh vad många fina saker!!!!!!

2010-02-11 @ 18:51:49
URL: http://pepa77.wordpress.com
Postat av: Thea

Jag måste säga att jag till 100% diggar din sida. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2012-03-19 @ 00:39:02
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Jag vill gärna veta ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Lämna gärna din bloggadress här, så jag kan kika in hos dig:

Vad kul att du vill lämna en liten kommentar:

Trackback
RSS 2.0