Royal Canin eller Specific?


 



Vilken kattmat använder ni till era katter? Hur ofta får de blötfoder?

Vad vi har förstått så skall de inte ha blötfoder varje dag, utan endast någon gång i veckan.
Nu ger vi katterna bara blötfoder till helgen,när de ätit upp så får de lite torrfoder i skålen.

De gillar Specific så jag har köpt en stor påse som vi hade tänkt köra med framöver. Men när vi hämtade hem Azlan så hade uppfödaren lagt med en stor påse full med Royal canin Persian torrfoder.

Men hur skall man hålla honom ifrån de andras torrfoder och de andra 2 ifrån hans? Förstår heller inte varför en Perser skulle ha ett speciellt torrfoder ?!

Det kan väl funka lika bra med Specific till honom *hmmm*. Nu har han självklart varit och mumsat på deras foder och de på hans .... När det gäller badning så var det dags för ramses och Zion att få sitt första bad idag. Ramses gillade INTE att bada. Medan Zion var tyst men ville helst komma ur badet. Inget hit för någon av dem kan man säga. Men vad gott de luktade efteråt och så fin och len päls de fick :)

Kattschampot var dyrt, 70 kr men det verkar vara väldigt drygt, så det lär väl hålla ganska länge. Imorgon skall vi på utställning med katterna, jag jobbar inatt så jag får ta igen sömnen imorrn eftermiddag. Jag kan ju inte missa en utställning. Någon som ställt ut sina katter eller tänker göra det?

Vilken kattsand rekommenderar ni?




Kommentarer
Postat av: Kristina

Jag kör med fodret du har på bilden ovan till Amanda, Royal`s Persian (hon är ju också perser) Har provat massa olika foder men detta passar Amanda bäst. Dels har hon känslig mage + att jag märker skillnad på pälsen. Sen är väl detta foder utformat så att persern lättare ska få i sej kulorna med tanke på sitt platta ansikte..

Blötfoder ger jag henne aldrig, hon klarar sej bra på torrfodret.

Kattshampoo + balsam kör jag Espree. Måste skryta över Amanda som är så duktig. Hon tycker det är så skönt att bada och står och spinner i duschen :-)

Kattsand som jag tycker är bra är EverClean, med Lavender så blir det lite god doft också :-)



Men sen är ju smaken som baken och man får prova sej fram vad man själv tycker är bäst, men så här kör vi här hemma iallafall...

2010-02-13 @ 17:16:34
URL: http://johannas-mamma.babyblogg.se
Postat av: annah

ska försöka svara lite på frågorna här. jag har ju jobbat ett tag på katthem så lite har man väl lärt sej :) Anledningen att d finns ett speciellt foder till perser är för att den rasen kan ha känslig mage, samt att det fodret passar deras päls bäst och gör den fin. Jag vet dock inte om det är nån speciell fara med att ge nåt annat foder, testa och se hur det funkar. Det GÅR ju inte att hålla dom borta frn varandras foder.

Och i blötmat är det ca 80% vatten så det ger vi våra katter ca en gång i veckan, inte ens det alltid, bara som lite variation till torrfodret. Minns inte vad vårt torrfoder heter, men det kostar en del o köps på djuraffär.



Kattsand har vi testat oss fram genom åren och det som funkar bäst är ever clean, den röda som doftar lavendel. Katterna gillar den och man slipper kattpisslukt.

Sen att man ska ha en låda per katt helst, men vi har 2 till våra 3 o det funkar bra.



att bada katter har jag aldrig nånsin brytt mej om. de flesta katter avskyr att bada så vill inte utsätta dom för det. katt är dessutom ett väldigt renligt djur och ska inte behöva bada, skillnad med hund .



good luck:)

2010-02-13 @ 18:14:26
URL: http://glitterflickan.blogg.se/
Postat av: Petra

Royal canin hade jag nu sist när loke skulle ner i vikt. Specific har jag oxå använt. Men bara till vuxna katter. Är ju speciellt till kattungar.



Här har vi alltid haft blötmat i alla tider (haft katt sen -87). Varför skulle det va dåligt att ge det?

En del katter vi haft har druckit dåligt, o då är ju det bra. Loke här hemma dricker inte ur vattenskålen alls, utan mitt glas, i duschen eller slasken. ;-) Men ändå byter jag vattnet i skålen varje dag.

Här får de blötmat varje dag, o har även en skål med "hårdisar" som vi säger här. De har fått olika, allt från Friskies, Whiskas, Mjau eller annat dyrare märke.

Bada gjorde vi bara ibland. De ska väl inte behövas badas alls egentligen. De är redan rensliga. Men vi hade en katt med mjäll, så henne badade vi emellanåt.

Ni får kika runt, o kolla med azlan uppfödaren, kanske annorlunda när det gäller perserrasen?

Lycka till!

Kram

O förresten. Här äts det oxå kokt fisk, kyckling, kalkon, rostbiff, skinka m.m. Räkor är inte bra sägs det. Men en o annan har slunkit ner oxå. Plus en o annan mus för de som varit utekatt. Det ska vara det bästa för deras tänder förresten. ;-) Fast jag tror ju knappas ni vill ut o fånga möss o ge de små liven. Fy vad hemskt.

En katt åt salladsblad. Var även tokig i ostbågar. Nån chips.

Skulle de få diarré nån gång är det kokt ris o fick som gäller. :-)

Natti! Lycka till i morn. Har vart på utställningar, men inget för mig.

2010-02-13 @ 22:28:33
URL: http://pepa77.wordpress.com
Postat av: Petra

Innekatter kan få problem med kisseriet om de bara får torrfoder o inte dricker, då är ju blötmaten bra. Den som hade Loke hade andra katter som råka ut för detta. :-(

2010-02-13 @ 22:30:26
URL: http://pepa77.wordpress.com
Postat av: Yasmine

har haft katt i hela mitt liv och dom har fått blötfoder varje dag och en skål med torrisar och vatten står alltid framme. Badat katterna har jag aldrig gjort utan de katter som velat bada har passat på medan någon annan gjort det (oftast människa då). Våra katter älskar gurka, sallad, tomat, rester, ja det mesta slinker ner :) Kattsande som vi använder heter Klumpe och den funkar utmärkt, man får plocka rent i lådan ett par gånger om dagen men det luktar inget, helt ok grus faktiskt.

Lycka till imorrn :)

2010-02-13 @ 23:40:47
URL: http://www.galenmama.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Jag vill gärna veta ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Lämna gärna din bloggadress här, så jag kan kika in hos dig:

Vad kul att du vill lämna en liten kommentar:

Trackback
RSS 2.0