Alabaster mosken


Vårt första stopp i Kairo, var vid Alabaster mosken.
Härinne ägde en blod masaker rum.
I denna moske ligger Muhammed Ali och vilar i sin kista.
Mannen som är skyldig till en massaker där han dödade mammeluckernas ledare.
En väldigt vacker moske men dock väldigt smutsig.





Man får en rejäl utsikt över Kairo från mosken som ligger ganska högt upp, mitt i Kairos kaos av bilar och människor. På bilden kan man se hur skitig luften verkligen är i Kairo. 1 /3 ren luft och resten enligt mig bara avgaser..

Denna dag var det 29 grader varmt den 21 december som vi var där.





Första bilden på Mosken innan vi kom innanför murarna.



Zoomade in en av tornen lite med kameran :)


På gården utanför mosken. Detta kallas Citadellet och byggdes av en man som hette Salladin på 1200-talet.



I mitten av gårdsplanet(citadellet) fanns denna text graverad på alla sidorna. Om det nu stod samma text på var sida..ja det vetitusan...



Melisa inne i mosken, sittande på en av pelarna. Som vi märkte efteråt var ganska smutsiga!



Min gubbe, Serkan, Melisa och vår egyptiska guide samt en guide från Solresor inne i mosken.



Taket som var så otroligt vackert i härliga gröna nyanser.



Tunga lampkronor hängde överallt i denna moske, som inte används idag. Denna moske byggdes på 1800- talet och används idag som typ ett museum.
Kunde inte låta bli att fotografera när solen lyser genom fönstrena. Jag tyckte det var så himla fint :)


En bild på Serkan framför en ingång inne i mosken. Men här hörde jag inte vad guiden berättade om just denna dörr och trappa.



En bild på Muhammed Alis kista, härinne ligger han och vilar. Fick ta bilden genom en grind som omringade detta rum. Där det endast fanns små gluggar. Men vill man ta en bild så lyckas man:)

Stora tunga gröna gardiner hade de vid fönstrena och jag såg även tyngden av damm som vilade på dem...


Ett bord med en tavla samt en koran nedanför kistan. Hoppas ni uppskattar bilderna :)

Kommentarer
Postat av: annah

väldigt kul att se dessa bilder och höra historian.

och missen på förra bilden är ju hur söt som helst.



god fortsättning!

2010-01-01 @ 21:28:53
URL: http://glitterflickan.blogg.se/
Postat av: jeanette

Underbara bilder men oj vad skitigt det va. Så söt kisse missen är.

God fortsättning på det nya året.

2010-01-03 @ 18:49:14
URL: http://snackalagom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Jag vill gärna veta ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Lämna gärna din bloggadress här, så jag kan kika in hos dig:

Vad kul att du vill lämna en liten kommentar:

Trackback
RSS 2.0